Jak omezují tranzitní nákladní dopravu jinde.

Jak omezují tranzitní nákladní dopravu jinde.

V pátek 7. 6. a sobotu 8. 6. 2024 mají občané Nové Bystřice možnost vyjádřit se v historicky prvním referendu, které se koná na základě „Návrhu přípravného výboru“ v souladu se zákonem o místním referendu. Občané mají rozhodnout o stavbě, která je největším zásahem do okolní krajiny v celé 850 leté historii města. Základní příčinou je tranzitní kamionová dopravy procházející centrem města po silnici druhé třídy, způsobující zátěž obyvatelstva a veřejného prostoru.

Projektová dokumentace pro novostavbu této pozemní komunikace byla představena dne 24. 1. 2024 přítomným účastníkům v sále KD Koruna. Občané, kteří v sále nebyli, se mohli s dokumentací seznámit na www.novabystrice.cz.

Na jednání zastupitelstva dne 20. 3. 2024 se část zastupitelů domnívala, že projekt není připraven k hlasování. Namítali, že referendum by mělo proběhnout, až bude projekt připravený. Problém je, že veškeré práce na projektu, tedy i zapracování všech připomínek, jsou pokynem Jihočeského kraje zastaveny do vyjádření Města. Proto zastupitelstvo usnesení o konání referenda neschválilo.

Na scénu nastupuje iniciativa „PRO REFERENDUM“. Získává zákonem danou podporu občanů pro konání referenda. Předmětná stavba obchvatu rozděluje občany města na dva tábory a vnáší do města rozklad sociální soudržnosti.

Jedni krajský záměr zavrhují, zejména kvůli vizuální, ekonomické a ekologicky nenapravitelné škodě, druzí by pro klid v centru města odklon tranzitní dopravy uvítali. Výsledek referenda jenom popíše, které emoce převáží a kolik obyvatel se referenda zúčastní.

Zástupci Jihočeského kraje a starosta města Nová Bystřice tvrdí, že není jiné řešení, jak vymístit zbytnou tranzitní dopravu z historického centra města než stavba obchvatu.

Jsme v 21. století a můžeme si informace, které nás zajímají, na internetu vyhledat. Učinili jsme tak za vás a vyhledali, že řešení zakázat tranzitní dopravu na silnících II. třídy je možné.

Již v roce 2018 reagovali pražští radní vyhlášením plánovaného zákazu vjezdu kamionů. https://nasregion.cz/ulevilo-se-ricanum-po-zavedeni-zakazu-tranzitu-kamionu-19837/

Dva roky nato v roce 2020 rozhodl i plzeňský kraj, který aktivním přístupem řešil zákaz vjezdu pro tranzitní nákladní vozy nad 12 tun u svých dvou silnici II. třídy.  https://www.plzen.cz/hejtmanstvi-chysta-zakaz-vjezdu-pro-vozy-nad-12%20tun-na-dve-silnice-ii-tridy )

Náš „Návrh o stanovení místní úpravy provozu – dopravní značení zákazovou značkou v souladu s legislativní úpravou dle zákona č. 268/2015 Sb.“ zakazující jízdu tranzitních kamionů nad 12 tun“ zastupitelstvo města na posledním jednání nepodpořilo.

Praha, Plzeň a možná i další obce omezení průjezdu tranzitních kamionů řeší.

Vedoucí odboru dopravy Plzeňského kraje iniciuje vznik pracovní skupiny, vedoucí odboru dopravy Jihočeského kraje tvrdošíjně tuto možnost popírá.

Plzeňský kraj sám aktivně naplňuje a zodpovědně vyhledává zákonné možnosti, Jihočeský kraj naopak zákonné možnosti odmítá a odpovědnost přesouvá na občany Nové Bystřice, aby rozhodli o stavbě formou referenda.

ZODPOVĚDNOST KOLEKTIVNÍHO ROZHODNUTÍ NENÍ VYMAHATELNÁ.

VOLTE S CHLADNOU HLAVOU.

PŘEJEME ŠTASTNOU VOLBU.